Świąteczna przygoda Karolinki na „deskach” teatru kamishibai

W Szkole Podstawowej w Tworogu zrealizowano ciekawy projekt edukacyjny z wykorzystaniem teatru kamishibai (teatru obrazkowoego lub inaczej teatr ilustracji). Jest to technika opowiadania wywodząca się z Japonii wykorzystująca plansze z obrazkami, które przedstawiają kolejne fragmenty opowieści. Co dokładnie przygotowali uczniowie z Tworoga? Oddajemy głos koordynatorce projektu, nauczycielce Hannie Pawełczyk:

Przygotowując się do świąt Bożego Narodzenia, a jednocześnie nie zapominając o ćwiczeniu u dzieci tak ważnych umiejętności jak czytanie i pisanie, w grudniu tego roku  przeprowadziliśmy w naszej szkole projekt edukacyjny z wykorzystaniem teatru kamishibai. Wywodzący się z Japonii drewniany teatrzyk, wykorzystujący plansze z obrazkami i tekstem,  po raz kolejny posłużył nam do innowacyjnego uczenia uczniów nie tylko pięknego i płynnego czytania, ale także nauki tworzenia opowiadania i ilustrowania. Stał się też podstawą do przeprowadzenia niezwykłych zajęć, integrujących uczniów klas młodszych i starszych. W projekt zaangażowały się uczennice klas VII i VIII, które nie szczędziły swojego wolnego czasu, by przygotować dzieło ciekawe i inspirujące, przemyślane w każdym, nawet najmniejszym detalu. Piękne opowiadanie bożonarodzeniowe „Świąteczna przygoda Karolinki” zostało stworzone przez uczennicę klasy VII a Amelię Polak. Niezwykła historia, zainspirowana autentycznymi osobami z otoczenia samej autorki, posłużyła do przekazania treści i wartości aktualnych nie tylko w okresie świąt, ale w całym roku. Na uwagę zasługuje też ciepła i wzruszająca dedykacja dla nieznanej szerszemu odbiorcy… Karolinki. Stworzone przez Amelię opowiadanie zostało następnie dokładnie przeczytane i omówione przez obdarzone wielkim talentem plastycznym uczennice klasy VIII – Alicję Spaleniak, Emilię Czaję, Amelię Czubko i Zosię Poloczek. Dziewczyny, ściśle trzymając się realiów ukazanych w tekście, stworzyły przepiękne ilustracje, ukazujące główne sceny opowiadania. Ze stworzonych kart wyłania się historia pobudzająca wyobraźnię nie tylko dzieci, ale i dorosłych. Ostatnim etapem projektu było przygotowanie pięknego czytania stworzonej opowieści, odpowiednio dostosowanego do poszczególnych ilustracji teatrzyku. Świetnymi lektorkami okazały się tutaj Ada Śliwińska i Wiktoria Sosinka z klasy VII a, które znakomicie oddały ducha czytanej historii.

Przygotowany projekt to godziny wytężonej pracy młodych autorek, ilustratorek i lektorek. Jego efekty można usłyszeć i zobaczyć poniżej: